mail unicampaniaunicampania webcerca

    Michele PAPA

    Insegnamento di ANATOMIA UMANA

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in ODONTOIATRIA E PROTESI DENTARIA

    SSD: BIO/16

    CFU: 10,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 100,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Lo studente deve essere in grado di condurre una corretta diagnosi di immagini anatomiche di superficie, di sezioni o di apparati o di loro parti. Condurre una corretta diagnosi di immagini anatomiche ottenute mediante techniche radiologiche e similari, quali esami radiografici, esami radiografici ottenuti con mezzi radiopachi, esami tomografici assiali computerizzati (TAC), esami ecografici, esami ottenuti mediante risonanza magnetica nucleare (RMN), e successive elaborazioni (DTI, fMRI). Condurre una corretta diagnosi di organo e regione al microscopio ottico, con individuazione e descrizione dei componenti anatomo microscopici del preparato in osservazione.

    Testi di riferimento

    ANATOMIA DEL GRAY Le basi anatomiche per la pratica clinica, 2016, EDRA Ed.
    BARR’S, IL SISTEMA NERVOSO DELL’UOMO, Ed. EDISES, 2016
    IL SISTEMA NERVOSO CENTRALE, NIEUWENHUYS, VOOGD, VAN HUIJZEN, Ed. SPRINGER-VERLAG ITALIA, 2010
    PROMETEUS ATLANTE DI ANATOMIA UMANA Ed. EDISES, 2016
    ANATOMIA MICROSCOPICA DEL NETTER SECONDA EDIZIONE Ed. CIC Edizioni Internazionali 2014

    Obiettivi formativi

    Lo scopo medico-pedagogico dello studio dell’Anatomia Umana è quello di consentire agli studenti del Corso di Laurea Magistrale in Odontoiatria e Protesi Dentaria nel futuro ruolo di Odontoiatri, di comunicare efficacemente con i colleghi e con i colleghi medici, di comprendere e utilizzare la terminologia anatomica internazionale (FCAT), al fine di descrivere la struttura normale del corpo umano, nell’ambito dei settori di Anatomia Umana, Radiologica, Clinica, Microscopica e Neuroanatomia, come previsti dall’ordinamento del MIUR.

    Prerequisiti

    ALCUNO

    Metodologie didattiche

    DIDATTICA FRONTALE, DIDATTICA A GRUPPI PER STUDIO AL MICROSCOPIO, STUDIO MEDIANTE IMAGING STUDIO DI IMMAGINI CT, RM, XRAY

    Metodi di valutazione

    Al fine di valutare le conoscenze e il raggiungimento degli obbiettivi, lo studente dovrà essere (1) in grado di fare diagnosi di immagini anatomiche e parti di esse, su schemi, immagini cadaveriche, immagini radiologiche, domande a risposta multipla e/o aperta, definizioni da completare con singola risposta RIPORTANDO PER ISCRITTO SU APPOSITO ELABORATO LA DENOMINAZIONE SECONDO LA TERMINOLOGIA ANATOMICA INTERNAZIONALE (FCAT) (2) in grado di fare diagnosi al microscopio luce di preparati anatomici, (3) descrivere oralmente quanto riportato nel programma. Le tre parti costituiscono un unicum in termini di valutazione e non sono assolutamente parti separate.
    Al fine di ulteriormente chiarire lo svolgimento dell’esame si riportano le Principali Conoscenze Anatomiche richieste allo studente di Odontoiatria e Protesi Dentaria:

    Altre informazioni

    È OBBLIGATORIA LA PARTECIPAZIONE MINIMO AL AL 75% PER CENTO DELLA DIDATTICA

    Programma del corso

    Anatomia generale
    Filogenesi e ontogenesi dell’uomo Circolazione pre-embrionale e sviluppo dei principali
    vasi sanguigni nel corso dell’ontogenesi Sviluppo dell’apparato scheletrico: scheletro, arti e articolazioni Ossificazione degli arti Struttura e posizione degli arti Panoramica del corpo umano Il corpo umano (proporzioni, superfici e peso corporeo) Anatomia della superficie corporea e criteri di orientamento nel corpo umano Terminologia di posizione e di direzione, relativi ad assi e piani principali del corpo umano Posizione e denominazione dei piani di studio radiografici Anatomia di superficie Punti di repere ossei Criteri di orientamento nel corpo umano Regioni anatomiche (anatomia topografica) Ossa e articolazioni Scheletro osseo e struttura delle ossa lunghe Articolazioni per continuità e per contiguità Articolazioni mobili (diartrosi): componenti intra- ed extra-articolari Articolazioni sinoviali: capsula articolare e cartilagine articolare Muscoli Muscolatura scheletrica: panoramica : struttura e funzioni Vasi Generalità sull’apparato circolatorio Struttura di arterie e vene Vasi terminali Sistema linfatico e Vasi e organi. Ghiandole esocrine ed endocrine. Sistemi e apparati e sviluppo delle cavità corporee Definizione, quadro riassuntivo ed evoluzione delle cavità corporee. Anatomia di superficie, regioni topografiche e punti di repere Posizione degli organi in addome e pelvi e loro proiezione sulla parete del tronco Topografia della cavità peritoneale. Apparato cardiocircolatorio Organi dell’apparato cardiocircolatorio e relativi vasi e nervi Circolazione terminale e nomenclatura dei principali vasi sanguigni. Organi dell’apparato respiratorio e relativi vasi e nervi. Organi dell’apparato digerente e relativi vasi e nervi. Organi dell’apparato urinario e relativi vasi e nervi. Organi dell’apparato genitale e relativi vasi e nervi.
    Testa e collo
    Lo studente in Odontoiatria deve essere in grado di riconoscere le principali caratteristiche palpabili e di imaging del cranio e della colonna cervicale per essere in grado di interpretare le immagini pertinenti. Lo studente, al fine di poter apprendere, nel corso degli studi, agevolmente, l'esame clinico della testa e del collo deve conoscere la posizione, i rapporti delle strutture neurovascolari, della rete venosa e il drenaggio linfatico delle seguenti principali strutture: corso e distribuzione dei nervi cranici, orecchio e tuba faringotimpanica, occhi, palpebre e congiuntiva, cavità nasali e seni paranasali , cavità orale e lingua, tonsille, palato molle, faringe, ghiandole salivari, laringe e trachea, tiroide e ghiandole paratiroidi e contenuto della guaina carotidea. Lo studente deve essere in grado di descrivere le fascie e gli spazi fasciali del collo in relazione alla diffusione delle infezioni. Queste conoscenze sono necessarie per comprendere nel corso degli studi le sordità trasmissive e neurosensoriali, l’otalgia e le probabili fonti di dolore riferito all'orecchio, le paralisi del nervo facciale, le epistassi, le tonsilliti, la disfagia, l’ostruzione delle vie aerifere superiori, lo stridore infantile, le sinusiti, le paralisi delle corde vocali e la raucedine, le tumefazioni del collo e delle ghiandole salivari. Lo studente deve avere accurata conoscenza anatomica per poter descrivere le vie aeree, al fine di apprendere nel corso degli studi la tecnica per inserire, in caso di emergenza, un tubo endotracheale, ed eseguire una tracheostomia. Deve avere una conoscenza dell’anatomia di superficie, dei territori di distribuzione dei nervi cranici, della sede e delle funzioni dei principali muscoli della testa e del collo e della loro innervazione al fine di poter sviluppare nel corso degli studi le capacità per eseguire un esame neurologico di base.Lo studente deve conoscere i sistemi anatomici che sottendono le funzioni autonomiche, sonno/veglia, e i livelli attentivi, le aree, i centri e le vie coinvolte nei sistemi di ipoe anestesia.

    Per tutte le strutture, l'enfasi va posta su quelle parti che sono più comunemente coinvolte in processi patologici o in procedure interventistiche. Per il sistema muscolo-scheletrico, l'attenzione va posta sui punti di repere e la conoscenza radiologica dello scheletro, sui legamenti maggiormente coinvolti in patologie, sui gruppi muscolari e su singoli muscoli in termini funzionali con particolare riferimento alla loro innervazione da parte dei nervi spinali . Per il sistema cardiovascolare si richiede un buona conoscenza dei vari punti di pulsazione arteriosa e dei segmenti arteriosi maggiormente esposti a danno e studiati mediante tecniche di eco-doppler, i punti di accesso venoso, una ottima conoscenza delle vie di drenaggio linfatico. Per il sistema nervoso periferico l'accento deve essere alle arre di distribuzione cutanea e ai gruppi muscolari

    Colonna vertebrale
    Lo studente deve essere in grado di riconoscere i tratti caratteristici delle vertebre delle cinque regioni della colonna vertebrale, sapere come la colonna vertebrale si articola nel suo insieme, si muove e come le sue normali curvature si sviluppano e stabilizzano . Deve essere in grado di interpretare le relative immagini cliniche, di distinguere le deviazioni dal normale, sapere l'organizzazione dei contenuti del canale vertebrale cioè le meningi , midollo spinale, radici nervose spinali , nervi spinali e loro particolari relazioni con le vertebre e le articolazioni del rachide. Queste conoscenze costituiscono la base per la comprensione di patologie vertebrali comuni quali la “comune” cervicalgia, il prolasso di un disco intervertebrale, le lesioni a carico del midollo spinale e dei nervi. Lo studente deve essere in grado di descrivere anatomicamente le fasi relative alla procedura di atti quali la rachicentesi e l’anestesia epidurale e regionale. Lo studente deve avere una appropriata conoscenza delle caratteristiche dell’anatomia di superficie e dei muscoli al fine di poter in seguito apprendere le procedure per una corretta valutazione delle strutture locomotorie. Deve avere una conoscenza dei dermatomeri e la relativa distribuzione dei nervi periferici, conoscere le funzioni dei gruppi muscolari e la loro innervazione, al fine di poter in seguito apprendere la tecnica per poter eseguire un corretto esame neurologico di base del tronco e degli arti.

    Neuroanatomia
    Lo studente deve conoscere l’ontogenesi del sistema nervoso centrale al fine di comprenderne le parti e i rapporti tra esse nelle diverse fasi e al termine dello sviluppo, onde associare l’epoca del danno al deficit funzionale. Lo studente deve conoscere i singoli componenti citologici e l’organizzazione della citoarchitettonica neurogliale in uno con l’organizzazione della barriera ematoencefalica al fine di poter agevolmente comprendere nel corso degli studi le patologie neurodegenerative, le malattie demielinizzanti, le sindromi su base infettiva e immunologica del sistema nervoso centrale, l’espansione delle neoplasie. Lo studente deve conoscere la rete arteriosa e il drenaggio venoso del sangue dall’encefalo e dal midollo spinale, la struttura delle meningi, l’organizzazione dei grandi seni venosi durali, le strutture subaracnoidee, ventricolari, il sistema relativo alla produzione, circolazione e drenaggio del liquido cerebrospinale, al fine di comprendere le basi anatomiche dell’idrocefalo prenatale e postnatale. Deve conoscere la sede, le connessioni, l’organizzazione, la vascolarizzazione, il drenaggio venoso e i rapporti delle parti principali dell’encefalo e dell midollo spinale inclusa la corteccia cerebrale, la capsula interna, il cervelletto, i gangli della base, il talamo, l’ipotalamo e il tronco encefalico. Deve conoscere i rapporti e i principali componenti della sostanza bianca, con particolare attenzione per i nuclei motori e le via afferenti dell’asse cerebrospinale. Queste conoscenze sono indispensabili per una corretta interpretazione delle immagini diagnostiche, sia diretta sia tramite la lettura di referti neuroradiologici, al fine di poter comprendere e apprendere nel corso degli studi i segni e i sintomi dei disturbi neurologici comuni.
    Per tutte le strutture, l'enfasi va posta su quelle parti che sono più comunemente coinvolte in processi patologici o in procedure interventistiche. Per il sistema muscolo-scheletrico, l'attenzione va posta sui punti di repere e la conoscenza radiologica dello scheletro, sui legamenti maggiormente coinvolti in patologie, sui gruppi muscolari e su singoli muscoli in termini funzionali con particolare riferimento alla loro innervazione da parte dei nervi. Per il sistema cardiovascolare si richiede un buona conoscenza dei punti di pulsazione arteriosa e dei segmenti arteriosi maggiormente esposti a danno, una ottima conoscenza delle vie di drenaggio linfatico e delle stazioni linfonodali. Per il sistema nervoso periferico l'accento deve essere alle arre di distribuzione cutanea e ai gruppi muscolari.

    English

    Teaching language

    ITALIAN

    Contents

    The student must be able to conduct a correct diagnosis of anatomical images of surfaces, sections or apparatus or parts thereof. Conduct a correct diagnosis of anatomical images obtained by radiological and similar techniques, such as radiographic examinations, radiographic examinations obtained by radiopaque means, computerized axial tomographic (CT) examinations, ultrasound examinations, nuclear magnetic resonance (NMR) examinations, and subsequent processing ( DTI, fMRI). Conduct a correct diagnosis of organ and region under an optical microscope, with identification and description of the microscopic anatomical components of the prepared observation.

    Textbook and course materials

    ANATOMIA DEL GRAY Le basi anatomiche per la pratica clinica, 2016, EDRA Ed.
    BARR’S, IL SISTEMA NERVOSO DELL’UOMO, Ed. EDISES, 2016
    IL SISTEMA NERVOSO CENTRALE, NIEUWENHUYS, VOOGD, VAN HUIJZEN, Ed. SPRINGER-VERLAG ITALIA, 2010
    PROMETEUS ATLANTE DI ANATOMIA UMANA Ed. EDISES, 2016
    ANATOMIA MICROSCOPICA DEL NETTER SECONDA EDIZIONE Ed. CIC Edizioni Internazionali 2014

    Course objectives

    The medical-pedagogical purpose of the Human Anatomy study is to allow students of the Master's Degree in Dentistry and Dental Prosthesis in the future role of Dentists, to communicate effectively with colleagues and medical colleagues, to understand and use the International anatomical terminology (FCAT), in order to describe the normal structure of the human body, in the areas of Human Anatomy, Radiology, Clinic, Microscopy and Neuroanatomy, as required by the MIUR system.

    Prerequisites

    NO

    Teaching methods

    LECTURES, STUDY AT MICROSCOPE, BY IMAGING STUDY OF CT, RM, XRAY IMAGES

    Evaluation methods

    In order to evaluate the knowledge and the achievement of the objectives, the student must be (1) able to diagnose anatomical images and parts of them, on patterns, cadaveric images, radiological images, multiple choice and / or open questions, Definitions to be completed with a single answer REPORTING FOR WRITTEN IDENTIFICATION ON THE DENOMINATION ACCORDING TO INTERNATIONAL ANATOMICAL TERMINOLOGY (FCAT) (2) able to diagnose light of anatomical preparations under the microscope, (3) describe orally what is reported in the program. The three parts are unique in terms of evaluation and are not completely separate parts.
    In order to further clarify the course of the examination, the main Anatomical Knowledge required to the student of Dentistry and Dental Prosthesis are reported:

    Other information

    THE MINIMUM PARTICIPATION AT 75% OF THE DIDACTICS IS MANDATORY

    Course Syllabus

    General anatomy
    Phylogeny and ontogenesis of man Pre-embryo circulation and development of the main ones
    blood vessels during ontogenesis Development of the skeletal system: skeleton, limbs and joints Ossification of the limbs Structure and position of the limbs Overview of the human body The human body (proportions, surfaces and body weight) Anatomy of the body surface and orientation criteria in the human body Terminology of position and direction, relative to the axes and main planes of the human body Position and denomination of the radiographic study plans Surface anatomy Bone landmarks Orientation criteria in the human body Anatomical regions (topographical anatomy) Bones and joints Bone skeleton and structure of long bones Joints for continuity and contiguity Movable joints (diarthroses): intra- and extra-articular components Synovial joints: joint capsule and articular cartilage Muscles Skeletal musculature: overview: structure and functions Vessels General information on the circulatory system Structure of a rectias and veins Terminal vessels Lymphatic system and vessels and organs. Exocrine and endocrine glands. Systems and systems and development of body cavities Definition, summary framework and evolution of body cavities. Surface anatomy, topographic regions and landmarks Position of the organs in the abdomen and pelvis and their projection on the wall of the trunk Topography of the peritoneal cavity. Cardiovascular system Organs of the cardiovascular system and related vessels and nerves Terminal circulation and nomenclature of the main blood vessels. Respiratory organs and related vessels and nerves. Organs of the digestive system and related vessels and nerves. Organs of the urinary tract and its vessels and nerves. Organs of the genital apparatus and its vessels and nerves.
    Head and Neck
    A medical student should be able to:
    1. Demonstrate the position, palpable and imaging landmarks of the bones of the skull,
    including the frontal, parietal, occipital, temporal, maxilla, zygoma, mandible, sphenoid,
    nasal and ethmoid bones. Demonstrate the palpable position of the hyoid bone, thyroid
    and cricoid cartilages, lateral mass of the atlas and the spine of C7. Demonstrate the
    sutural joints and describe the fontanelles of the fetal skull.
    2. Describe the boundaries, walls and floors of the cranial fossae.
    3. Identify the external and internal features of the cranial foraminae and list the structures
    that each transmits.
    4. Demonstrate the position of the anterior and posterior triangles of the neck defined by
    the sternum, clavicle, mandible, mastoid process, trapezius and sternocleido-mastoid.
    5. In the posterior triangle, demonstrate the position of the spinal accessory nerve, the
    roots and trunks of the brachial plexus, the external jugular vein and subclavian vessels in
    relation to penetrating neck trauma.
    6. In the anterior triangle, demonstrate the position of the common, internal and external
    carotid arteries, the internal jugular vein and vagus nerve, the trachea, thyroid cartilage,
    larynx, thyroid and parathyroid glands. Explain their significance in relation to carotid
    insufficiency, central venous line insertion, emergency airway management and diagnosis
    of thyroid disease.
    7. Describe the location and anatomical relations of the thyroid and parathyroid glands,
    their blood supply and the significance of the courses of the laryngeal nerves.
    8. Demonstrate the origin, course and branches of the common, internal and external
    carotid arteries and locate the carotid pulse.
    9. Describe the courses of the accessory, vagus and phrenic nerves in the neck.
    10. Identify the structures passing between the neck and the thorax. Describe the courses
    and relationships of the subclavian arteries and veins.
    11. Describe the anatomy of the scalp, naming its individual layers. Describe the blood
    supply of the scalp and its significance in laceration injuries.
    12. Demonstrate the extracranial course of the branches of the facial nerve. Desscribe the
    muscles of facial expression supplied by each branch and describe the consequences of
    injury to each branch.
    13. Describe the intracranial and intrapetrous course of the facial nerve and the
    relationships of its branches to the middle ear in relation to damage of the nerve
    within the facial canal.
    14. Describe the anatomy of the temporo-mandibular joint. Explain the movements that
    occur during chewing and describe the muscles involved including their innervation.
    Explain what occurs in anterior joint dislocation and relocation.
    15. Describe the origin, function and branches of the sensory and motor components of
    the trigeminal nerve.
    16. Describe the origins and summarise the courses and major branches of the facial and
    maxillary arteries, including the course and intracranial relations of the middle meningeal
    artery and its significance in extradural haemorrhage.
    17. Describe the relationship of the termination of the facial vein (draining into the internal
    jugular vein) and the mandibular branch of the retromandibular vein (supplying facial
    muscles controlling the angle of the mouth) to the submandibular gland and related upper
    jugular lymph nodes in relation to exploration of this area.
    18. Describe the key anatomical relations of the parotid, submandibular and sublingual
    salivary glands, the course of their ducts into the oral cavity and their autonomic
    secretomotor innervation. Appreciate the narrow points of the ducts in relation to salivary
    stone impaction.
    19. Demonstrate the features and boundaries of the oral cavity and describe its sensory
    innervation.
    20. Describe the functional anatomy of the tongue, including its motor and sensory
    innervation and the role of the extrinsic and intrinsic muscles. Explain the deviation of the
    tongue after hypoglossal nerve injuries.
    21. Describe the anatomical arrangement and functional significance of the lymphoid
    tissue in the tonsils, pharyngeal, and posterior nasal walls.
    22. Describe the muscles that compose the pharyngeal walls and move the soft palate;
    summarise their functions and nerve supply. Describe the components of the gag reflex.
    23. Describe the hyoid bone and cartilages of the larynx. Explain how these structures are
    linked together by the thyrohyoid, cricothyroid, and quadrangular membranes.
    24. Describe the intrinsic and extrinsic laryngeal muscles responsible for closing the
    laryngeal inlet, controlling vocal cord position and tension. Explain how these muscles
    function during phonation, laryngeal closure, the cough reflex and regulation of
    intrathoracic pressure.
    25. Describe the origin, course and functions of the motor and sensory nerve supply of the
    larynx and the functional consequences of injury to them.
    26. Describe the stages of swallowing and the functions of the muscles of the jaw, cheek,
    lips, tongue, soft palate, pharynx, larynx and oesophagus during swallowing.
    27. Describe the location, actions and nerve supply of the intrinsic and extra-ocular
    muscles and apply this knowledge to explain the consequences of injury to the nerve
    supply of these muscles.
    28. Describe the anatomy of the eyelids, conjunctiva and lacrimal glands. Explain their
    importance for the maintenance of corneal integrity.
    29. Describe the functional anatomy of the external auditory meatus, tympanic membrane,
    ear ossicles and auditory tube, together with their major anatomical relations.
    30. Describe the bones of the nasal cavity and the major features of the lateral wall of the
    nasal cavity. Describe the major arteries that supply the lateral wall and nasal septum in
    relation to nosebleeds.
    31. Name the paranasal sinuses, describe their relationships to the nasal cavities and sites
    of drainage on its lateral wall and explain their innervation in relation to referred pain.
    32. Describe the arrangement of the dura mater, and its main reflections within the cranial
    cavity and their relationship to the major venous sinuses and the brain itself.
    33. Describe the arrangement of the venous sinuses of the cranial cavity; explain the
    entrance of cerebral veins into the superior sagittal sinus in relation to subdural
    haemorrhage, and how connections between sinuses and extracranial veins may permit
    intracranial infection
    34. Describe the relationships between the brain and the anterior, middle and posterior
    cranial fossae.
    35. Describe the anatomy of the motor and sensory nerves to the head and neck and
    apply this to a basic neurological assessment of the cranial nerves and upper cervical
    spinal nerves.
    36. Describe the sympathetic innervation of the head and neck and the features and
    casual lesions in Horner’s syndrome.
    37. Demonstrate the positions of the external and internal jugular veins and the surface
    landmarks that are used when inserting a central venous line.
    38. Describe the arrangement of the lymphatic drainage of the head and neck, the groups
    of lymph nodes and the potential routes for the spread of infection and malignant disease.
    39. Interpret standard diagnostic images of the head and neck and be able to recognise
    common abnormalities.
    40. Describe the anatomical microscopical structure at light and electron microscopy level
    of all head and neck viscera.
    Neuroanatomy
    A medical student should be able to:
    1. Define the terms rostral and caudal, anterior / ventral and posterior / dorsal in relation to
    the nervous system.
    2.Define the terms grey and white matter, fasciculus, tract, commissure, pathway, chiasm,
    decussation, nucleus, ganglion, and cortex.
    3. Identify the divisions of the brain: the cerebral hemispheres, diencephalon (thalamus,
    hypothalamus and epithalamus), midbrain, pons, medulla oblongata and cerebellum.
    4. Identify the sulci and gyri of the cerebral hemispheres (lateral, central and postcalcarine)
    and summarise the position of the frontal, parietal, occipital and temporal lobes.
    5. Describe the areas of cerebral cortex subserving special functions; motor (including
    motor speech); sensory; visual; auditory (including sensory speech); memory and emotion
    (medial temporal – hippocampus, amygdala); decision making, social behaviour
    (orbitofrontal). Explain the manifestations of related disorders.
    6. Summarise the position of the commissures (corpus callosum) and ascending and
    descending tracts (internal capsule, cerebral peduncles, pyramids),
    7. Describe the blood supply to the brain and explain the functional deficits occurring after
    ‘stroke’ involving individual cerebral arteries.
    8. Describe the anatomy of the arachnoid and pia mater and ventricular system. Explain
    the formation, circulation and drainage cerebrospinal fluid.
    9. Describe the origins, courses and functions of the cranial nerves.
    10. Describe the neural pathways subserving the special senses.
    11. Describe the structure of the cerebellum, the connections and functions of the principal
    cerebellar inputs and outputs.
    12. Describe the locations, connections and functions of the basal ganglia (caudate,
    putamen, globus pallidus, subthalamic nucleus and substantia nigra). Explain the
    manifestations of related disorders.
    13. Describe the functions and connections of the thalamus.
    14. Describe the anatomy and functions (endocrine, autonomic) of the hypothalamus and
    pituitary gland. Explain the manifestations of related disorders.
    15. Describe the components of the limbic system, hippocampus, amygdala, prefrontal
    cortex, nucleus accumbens), the pathways connecting them and their function.
    16. Discuss the position and major functions of the ascending aminergic systems (noradrenaline,
    dopamine, and serotonin) and cholinergic systems.
    17. Describe the positions within the spinal cord of the dorsal column, anterolateral
    (spinothalamic) and trigeminothalamic ascending tracts, the spinocerebellar and the
    corticospinal and extrapyramidal descending tracts. Describe the sites at which synapses
    occur in these pathways.
    18. Explain the anatomical basis of neurological assessment.
    19. Identify the features of the brain on coronal, horizontal and sagittal sections and
    standard diagnostic image and be able to recognise common abnormalities.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype