mail unicampaniaunicampania webcerca

    Emanuele DURANTE MANGONI

    Insegnamento di INTERNAL MEDICINE

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA

    SSD: MED/09

    CFU: 1,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 10,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    Basi dell'approccio medico alla persona malata

    Testi di riferimento

    Appunti presi a lezione

    Obiettivi formativi

    1) Fornire allo studente le conoscenze necessarie alla comprensione ed al corretto utilizzo del lessico medico, durante le prime fasi dell’apprendimento professionalizzante e ai fini di un migliore inquadramento clinico dello studio delle discipline pre-cliniche. Lo studente dovrà progressivamente imparare ad utilizzare con rigore il linguaggio tecnico ed i termini propri della Medicina nel contesto clinico, acquisendo nel contempo la capacità di tradurre tale lessico in maniera comprensibile ai laici (informazione del paziente; aggiornamento dei familiari prossimi).

    2) Consentire allo studente di acquisire le conoscenze fondamentali in ordine al contesto organizzativo in cui avvengono l’incontro con il paziente e l’erogazione dei servizi sanitari, e ai principali strumenti dell’attività del Medico e del Chirurgo.

    3) Apprendere le modalità con cui si effettuano le più semplici procedure mediche e chirurgiche, quali determinazione dei parametri vitali, effettuazione di procedure di puntura venosa ed arteriosa, inserimento di cateteri vascolari e vescicali, utilizzo dei dispositivi medici e infermieristici di uso comune.

    4) Acquisire la conoscenza di base del metodo clinico, basato sul ragionamento diagnostico, la valutazione anamnestica, l’effettuazione dell’esame obiettivo e la compilazione della cartella clinica ospedaliera e ambulatoriale.

    Prerequisiti

    Nessuno

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali con slides, video, immagini

    Metodi di valutazione

    Test finale scritto, consistente in un questionario composto da 8 domande con risposte a scelta multipla, delle quali solo una corretta. 2 domande per la medicina interna, 2 domande di pertinenza dell'insegnamento di chirurgia generale, 2 domande di psicologia clinica e 2 domande di bioetica. Il test risulta superato se lo studente risponde correttamente ad almeno 6 delle 8 domande.

    Programma del corso

    Why we are Physicians; the art of being a Doctor - medical terms 1 - the medical office - venous sampling
    Diagnostic reasoning - medical terms 2 - the Physician's bag - arterial sampling
    The medical history (hints) - medical terms 3 - the patient medical record - bladder catheterization
    The medical physical examination (hints) - medical terms 4 - organization of the process of diagnosis/care - naso-gastric tube
    Choosing wisely: 'less is more' - medical terms 5 - clinical acumen: spot diagnoses in Medicine - BLS (hints)

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    Basics of the medical approach to patients with diseases

    Textbook and course materials

    Notes taken at lesson

    Course objectives

    1) To provide the student with the knowledge necessary for the understanding and correct use of medical vocabulary, during the early stages of professional learning and for the purposes of a better clinical interpretation of the study of pre-clinical disciplines. The student must progressively learn to use with rigour the technical language and terms peculiar to Medicine in the clinical context, while acquiring the ability to translate this vocabulary in a manner comprehensible to the layperson (patient information; updating of next of kin).

    2) To enable the student to acquire fundamental knowledge of the organisational context in which the encounter with the patient and the provision of health services take place, and of the main instruments of the activity of the Medical Doctor.

    3) To learn how to perform the simplest medical procedures, such as determining vital parameters, performing venous and arterial puncture procedures, insertion of vascular and bladder catheters, use of commonly used medical and nursing devices.

    4) Acquire basic knowledge of the clinical method, based on diagnostic reasoning, anamnestic assessment, performance of objective examination and compilation of inpatient and outpatient medical records.

    Prerequisites

    None

    Teaching methods

    Lessons with slides, videos, pictures

    Evaluation methods

    Final written test, consisting of a questionnaire with 8 questions with multiple-choice answers, only one of which is correct. 2 questions on internal medicine, 2 questions pertaining to the teaching of general surgery, 2 questions on clinical psychology and 2 questions on bioethics. The test is passed if the student answers at least 6 of the 8 questions correctly.

    Course Syllabus

    Why we are Physicians; the art of being a Doctor - medical terms 1 - the medical office - venous sampling
    Diagnostic reasoning - medical terms 2 - the Physician's bag - arterial sampling
    The medical history (hints) - medical terms 3 - the patient medical record - bladder catheterization
    The medical physical examination (hints) - medical terms 4 - organization of the process of diagnosis/care - naso-gastric tube
    Choosing wisely: 'less is more' - medical terms 5 - clinical acumen: spot diagnoses in Medicine - BLS (hints)

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype